tisdag 15 mars 2011

dagen före...

...noel ville komma ut. för ett år sedan satt vi hos våra goda vänner. hade väl inte känt något speciellt i magen under dagen. vi kom hem från dom ca 23:30. 00:45 vaknade jag av att jag "kissat på mig" :)
01:45 kom första värken. helt ok fram till 04:45... AAHHHHHH!!!!!! vad hände?? det var som att vända på en hand eller att direkt bränna sig på en super varm platta.
det enda jag sa var: jesus , hjälp mig, hjälp mig!!! jag var allvarligt talat svimfärdig.
jag var på väg ut i hissen innan svärmor ens kommit.
väl ute så tyckte jag att det var lite lättare att andas. kanske den friska luften eller för att jag kunde hänga med huvudet väldigt långt mer när väl värken kom.

hur skulle jag klarar av att åka med bilen dessa 4 min till förlossningen?? tack för att vi var själva på vägen denna tidiga tis morgon. och tur att bilfärden dit blev lite rally, det var den bedövning jag hann med.
väl framme så kom det ingen och öppnade dörren utan vi fick ringa på igen...
- här står ni och väntar säger barnmorskan :)
jag har inte tid , ork och kraft till att vara jätte trevlig men ett leende han jag ge.
rätt som det var böjer jag mig ner i korridoren och stannade till.
- ta det lungt, andas nu när värken kommer sa barnmorskan.
jag KRYSTAR!!!
- oj oj oj, in på förlossningen med en gång!!
väl inne var jag redo att krysta. ingen bedövning hans med utan det var bara att köra. lite snuvad på konfekten kände jag mig allt.
och att jag sen inte hade några krystvärkar...de fick stimuleras fram.
jag är en stålkvinna! ( just i det läget kändes det så iallafall)
1,5 tim senare är bebisen ute. då såg vi att det var en kille.
det första jag sa var: tack jesus, tack att det gick så bra!
då, som tack kissade han på mig :)

efter några timmar var vi redo att ta oss ann BB-avdelningen...

nu har ett år gått. det har varit ett underbart år. jag har varit världens lyckligaste mamma.
jag är oerhört tacksam att jag denna gången slapp allt var förlossningsdepression heter.
jag fick möta världen ur friska ögon denna gången- tack Gud!!

imorgon är det ett lite kalas för släkten. pannkakor med nyttigt pålägg- kalkon, rödlök, keso, creme fraish, avokado, mozzarella, tomat el basilika att välja mellan.
sen blir det lite tårta oxå, som Noel kan få äta av, barnvänlig helt enkelt :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar