tisdag 8 december 2009

jag kommer dö...

När vi kom hem idag så hade jag lovat Agnes att vi skulle måla.
ritblocken kom fram och vi började.

jag såg att hon var lite nedstämd men tänkte att hon var trött.

- jag kommer inte leva snart...
-Va, vad säger du älskling? klart du kommer!
- jag kommer snart dö...
-men älskling, varför ska du inte leva? du ska ju alltid leva men mamma och pappa!
- nej...
- Klart du ska , vi kan inte leva utan dig , vi älskar ju dig!!
- är det någon på dagis som sagt något elakt?
- ja...( fast det var det inte sen ;)
- jag kommer dö snart...
- men vem ska ha dina julklappar då? jag har ju köpt tilll dig!
( här börjar hon gråta)
- du få spara dom tills jag börja leva igen...
- jag kommer dö när bebeisen kommer...
( nu faller tårarna)

tog henne i min famn och för första gången kändes det som man verkligen hade ett allvarligt snack och att hon är guld värd och att ingen kan ta hennes plats. att det är henne jag vill läsa bok för och henne jag vill skratta och göra tokiga saker med och att jag vill leva med Agnes hela livet!!
efter lite pussar och kramar så var denna tanke över.
jag tror hon processar en hel del nu.
aldrig förr har Lill David och resten av dock gänget varit så viktiga.
de är med på dagis, när vi ska äta, och hon kan nu inte somna utan att ha Lill David i sin famn.
hur ska detta bli??
klart man har räknat med avundsjuka trots att hon blir 4.
men hon tänker så mycket.
vi pratade inte om bebisen i början för att hon själv skulle få tänka och ställa de frågor hon hade när hon väl var redo.
lika dant nu, fast nu, tar vi med henne på resan på ett annat sätt och genom det kommer det frågor.
det var för typ 2 veckor tillbaka som hon för första gången ville/vågade känna när bebisen sparkade.

andreas säger att Agnes bli mer och mer lik mig.
när jag behöver lite kärlek eller en kram så gör jag precis lika dant :)
... nu dör jag ... sen kan jag springa in i sängen och ligga där tills någon hittar mig (moget?? vem har påstått det ;)) men det funkar och det gjorde det för Agnes oxå :)
kram

1 kommentar:

  1. nej men lilla agnes! tänk vilka tankar... hon är för söt! kram mia

    SvaraRadera