lördag 8 maj 2010

vad hände med tryggheten??


jag har växt upp i ett litet samhälle i Småland-Hillerstorp.
(kanalen i h-storp på bilden)
det har väl varit trygga samhället.
det var många gånger som jag aldrig låste dörren när jag skulle cykla till kiosken, eller man lät bilen stå olåst.
man visste typ vilka alla var.

det finns en dag som jag kommer så tydligt ihåg från det att jag var liten. kan dock inte minnas ålder .
pappa läste på löpsedeln att någon person hade blivit skjuten till döds mitt på gatan. detta var i USA.
jag minns hur fruktansvärt jag tyckte det var.

vilket land, och hur kunde man döda någon, avsluta någons liv.hur grym kunde en människa vara ??!!
jag tyckte det var SÅ jätte hemsk ( det är det fortfarande!!)
att man sen hade vapen var helt utanför min värld.fick man det och HUR kunde man ha det.
detta blev lite min lilla värld av USA.
det var bara där borta detta hemska kunde hända.

nu, ca 25 år senare har detta inträffat som man inte trodde kunde ske i trygga Hillerstorp.
en kvinna har blivit mördad...
vad hände med min lilla trygghet?där alla kände alla...??
barnen har mamma haft på dagis och kvinnan har bott i närheten av där jag växte upp.
när det händer så här "nära in på" så blir det mer uppenbart att världen är helt upp och ner.
vad är världen på väg?!
tyvärr blir det bara värre och värre och en människas liv är väl tyvärr idag inte så mycket värt.

i all denna tragedi så är jag så tacksam för den uppväxt man fått. med värderingar och tron på Gud. att man har haft "rätt" kompisar och att man alltid alltid känt sig älskad!!
med en liten bit och med en människa i taget så hoppas jag att vi alla kan vara med att förändra världen...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar