söndag 14 februari 2010

inte för privat eller ??


insåg idag att det finns hur mycket som helst att lära sig inför en förlossning.
samtidigt är det skönt att inte veta för mycket.
sån var jag inför att Agnes skulle föda.
bara jag hade koll på hur jag ville förlösa så var det bra sen fick jag lita på proffsen.
om man säger så här. jag kan förstå varför man rekommenderas att skriva ett sk förlossningsbrev.
hade inte den underbara barnmorskan Maria frågat mig om jag ville förlösa knästående hade jag aldrig orkat säga det.
det var nämligen det jag hade önskat men glömt skriva och Andreas hade inte koll för jag hade nog aldrig sagt det till honom så hur skulle han veta det då.
men jag hade hela tiden tänkt att det måste vara det enklaste utifrån att det känns som rätt sluttning för hur bebisen ska sjunka och sen komma ut.
inför denna gången har jag funderat på om jag ska testa något annat.

jag tog fram en bok som jag fått låna av Qarro. har bara bläddrat lite i den men nu letade jag fram kapitlet om förlossningsställningar.
jag landade i att det blir nog det samma denna gången. författarinnan var grymt positiv till just hur det underlättar för barnet och mig.
ska snart gå på kapitlet om smärtlindring...
sen ska jag skriva mitt brev och packa väskan i veckan tror jag.
jag vet att det är 4,5 v kvar men jag har haft konstiga känslor i magen i helgen.
typiskt att då gå över i 10 dagar eller något :)
jag rekommenderar att läsa de kapitel du känner för i denna boken.

har nu invigt min spikmatta, grymt skönt.
ska inte ligga för länge på den. även om det nog nu inte är någon fara just för bebisen.
de rekommenderar ingen massage före vecka 16-20 men sen efter det är det ingen fara bara man tar gravidmassage har jag fått höra av min spamassör jag träffade förra gången, eller träffade 1 gång... har bara varit på spa en gång och det var HELT UNDERBART!!

sen har jag oxå invigt min lilla dammsugare jag fick. grymt smidig. Agnes testade oxå. gick väl så där för man måste hålla den så den har rätt lutning annars suger den inte upp. så Agnes ville köra väldigt mycket :)eftersom det inte tog så bra för henne.
detta för mig tillbaka till min farfar som hade en sådan. det jag inte kan härma efter är hans ställning han hade när han dammsög :) fanns INGET som hette att böja på knäna där inte, nej nej man skulle bara slänga ner överkroppen till golvet och sedan vara det bara att dammsuga.

nu kommer snart min ÄLSKADE man hem.
ännu en alla hjärtans dag har gått förbi.
fick ännu ett år be om ursäkt att jag inte har bättrat mig när det gäller överraskningar eller små mysiga saker... det är en av mina svagheter medan det är en av Andreas styrkor.
jag tänkte mer idag: ja det är en söndag...hmm vi kommer inte ses så mycket så det är nog ingen ide att fixa för mycket... ( förmycket = ingenting).
vi hade visserligen sagt att vi inte gör något för jag jag fyllde år förra veckan och väntar på den presenten som är en beställningsvara från guldsmeden och att vi satsar på festen, men att inte ens typ komma ihåg att det ändå är en lite speciell dag... ja, så kan det vara :)

ha en skön nattsömn!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar